Een nieuwe DAB+ digital radio kopen, waar let ik op?

Hoe vind je je weg in het DAB+ radio woud?

Een kleine handreiking om snel en efficiënt te schiften in het inmiddels grote aanbod van DAB+ radio’s. Koop wijzer!

Een kort lesje marketing

In de marketing wordt al vele jaren de adoptiecurve van Rogers gebruikt (zie afbeelding).

Adoptiecurve van Rogers

Innovators

Het is een indeling in een aantal groepen op basis van de snelheid waarmee wij als consumenten bepaalde producten omarmen, adopteren. De echt snelle jongens zijn de ‘innovators’, zij zijn er als de kippen bij als er weer een nieuwe gadget of een nieuwe versie is van een gadget, denk even aan al die lange rijen als er weer eens een nieuwe iPhone uitkomt. Of aan de VR brillen van nu. Zij kopen het product vaak al voordat het cool wordt om er één te hebben. Houden daarvoor ook allerlei blogs en vlogs in de gaten en trekken meteen de creditcard als het te koop staat. De prijs die zij betalen is meestal nog behoorlijk hoog. Deze kleine groep is de groep van trendsetters.

Early

Zij worden op de voet gevolgd door een veel grotere groep ‘early adaptors’. Zij houden als het ware de posts en berichten van de ‘innovators’ in de gaten en gaan toch nog redelijk snel tot koop over om ook dit nieuwe product snel te hebben. Dan volgt de ‘early majority’, zij worden als het ware verleid door de eerste 2 groepen en zijn nog steeds relatief snel om en schaffen het product ook aan. Dat is een flinke groep. Zij betalen in feite al een stuk minder voor een product dan de mensen uit de eerste 2.

De rest

Daarna komt de ‘late majority’, ook een grote groep, die het prima vindt om niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, een stuk minder te willen betalen ook. Als zij in deze fase zitten, zijn de innovators al lang weer bezig met een nieuw versie of een nieuw product. En op het laatst komen de achterblijvers, de ‘laggards’ die zijn vooral terughoudend en kijken de kat -rustig- uit de boom.

Technologie = Product

Deze theorie kun je in feite ook toepassen op de introductie van een technologie. Dus ook op de introductie van een radio-technologie. Precies hetzelfde grafiekje geldt dan. We zitten nu met DAB+ digital radio zo’n beetje in de 2e fase schat ik, de fase van early adaptors. Dus iedereen die zich geprikkeld voelt om toch eens te gaan onderzoeken wat zo’n DAB+ radio nu inhoudt is een redelijk ‘vroege vogel’. Velen met u hoor! Zo’n 13 tot 14 procent van de consumenten om precies te zijn. Als u het gevoel heeft dat het tijd wordt voor een nieuwe radio, dan wordt het dus een radio met (ook) DAB+ ontvangst, anders was u sowieso niet hier terecht gekomen 😉

Waar op letten bij de aanschaf van een nieuwe radio

Er zijn inmiddels vele DAB+ radio’s. Van de bekende merken van weleer zoals Philips en Sony, maar ook van radiofabrikanten die al decennia lang radio’s maken, maar waarvan u misschien nog nooit gehoord heeft zoals Sangean en Roberts. Of radiomerken die zijn opgericht sinds DAB als technologie op de markt kwam, zoals Pure.

En al die merken en meer hebben bij elkaar inmiddels honderden modellen DAB+ radio’s in alle maten, soorten, kleuren en uitvoeringen. Hoe kun je nou een beetje wegwijs worden in dat DAB+ woud?

Het is eigenlijk best eenvoudig, ik heb geprobeerd een kort lijstje te maken waar je eenvoudig de lijst van modellen flink korter kunt maken.

DABTuners Koop Wijzer Lijstje

  1. Waar ga ik de radio gebruiken? Huiskamer, auto, onderweg in mijn zak, naast het bed, etc.
  2. Moet het een radio zijn (met eigen luidspreker(s) of een tuner (zonder luidspreker(s) voor aansluiting op een stereo installatie)?
  3. Hoe belangrijk vind ik de geluidskwaliteit via de eigen luidspreker? En ben ik bereid daar extra voor te betalen?
  4. Hoe moet de radio er uit zien? Wat vind je mooi? Kleur, retro, modern, groot, compact, etc.
  5. Wil ik een DAB+ radio of een hybride radio (= radio met minimaal DAB+ en INTERNET ontvangst).
  6. Hoe belangrijk zijn extra functies? Zoals Bluetooth, AUX, alarmen, stereo luidsprekers, op batterijen ja/nee, dimbaar display, etc.
  7. Wat is het maximale budget rekening houdend met het bovenstaande? En hou je er aan. Het komt maar al te vaak voor dat je je laat verleiden door functies of duurdere uitvoeringen die je doel totaal voorbij streven…
  8. Vraag! Vraag een specialist om raad als je er toch niet uit komt!

Veel succes met je keuze en vooral HEEL veel luister- en radioplezier met je leuke nieuwe radio.