PERSBERICHT: Nederland op koers met uitrol DAB+ digitale radio

Amsterdam, 28 februari 2017 – Sinds de start van de campagne Let’s get digital (mei 2014) is de bekendheid van Digitale Radio DAB+ toegenomen tot 59% (bron: NPO MAP, januari 2017). DAB+ is op termijn de opvolger van de FM voor ether broadcasting. Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in 2016 gegroeid met 33% ten opzichte van 2015 (bron: GfK, periode januari tot en met december 2016). Hiermee ligt Nederland op koers met haar plan om de snelste uitrol van DAB+ binnen Europa te realiseren. Ook in andere landen binnen Europa groeit de bekendheid en het gebruik van DAB+. Bijna 60% van alle Europeanen kan inmiddels DAB+ ontvangen en in Europa zijn inmiddels meer dan 50 miljoen DAB(+) radio’s verkocht. In Nederland staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief after sales autoradio’s en nieuwe auto’s op ruim 450.000 (bron: GfK sales units & bron: JATO Dynamics, periode jan 2014 tm juni 2016). Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s, maar ook de audio home systemen en radio boomboxen die digitale radio kunnen ontvangen zijn populair. Het aantal nieuwe auto’s dat verkocht is met standaard een DAB+ autoradio aan boord is 23% in de eerste helft van 2016 t.o.v. 14% 1e helft 2015 (bron: JATO Dynamics). Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “De publieke en commerciële radiostations in Nederland hebben als gezamenlijk doel luisteraars te informeren over de verschillende vormen en de voordelen van digitaal luisteren, met de nadruk op DAB+. Op termijn is dat de vervanger van FM. DAB+ biedt voor de luisteraars meer zenderkeuze dan FM en digitale geluidskwaliteit. Onze gezamenlijke ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”