Telegraaf: Digitale radio vervangt FM

Gisteren is in de Telegraaf een stuk verschenen met bovenstaande titel. Dhr. Jan-Willem Brüggenwirth, directeur van Radio 538 en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio (VCR) geeft in het stuk een uiteenzetting van de plannen.

“Over ongeveer 10 jaar valt definitief het doek voor FM-radio.”, aldus de Telegraaf. Dat zal nog moeten blijken, en hangt sterk af van de inzet van de publieke en commerciële landelijke zenders én (dus) het aantal verkochte radio’s die ook geschikt zijn voor DAB+. Ook in ons overzeese buurland het Verenigd Koninkrijk is de datum al diverse malen opgeschoven.

“De komst van digitale radio op basis van de nieuwe standaard DAB+ betekent ongestoord luistergenot in heel Nederland.”  Brüggenwirth denkt dat radio in de auto dadelijk in één klap een stuk aantrekkelijker wordt, dankzij een NL DAB+ dekking voor de commerciëlen van bijna 100 procent in tegenstelling tot 62% via FM.

Vanaf september zullen in ieder geval Radio 538, Q Music, Sky Radio, Slam!FM, Radio Veronica, 100%NL, Sublime FM en BNR Nieuwsradio digitaal te ontvangen zijn, daarnaast is er nog ruimte voor -minimaal- 8 extra stations, waarvan een aantal nog niet bekend gemaakt zijn. De verwachting is dat Radio Maria, Radio 10 Gold en Slam Hard Style tot de serieuze gegadigden horen. Ook de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zal tegen die tijd komen met extra stations. De NPO heeft nu 9 stations op DAB zitten, maar zal zeer zeker ook uiterlijk in september zijn overgegaan naar DAB+. Dus ook voor hun meer kanalen en betere geluidskwaliteit.

Volgens Brüggenwirth was het pure -commerciële- noodzaak om de grote zenders zich te laten concentreren op de “gemiddelde” luisteraar (= TOP40-muziek). Mede doordat het uitzenden via DAB+ goedkoper is dan via FM,  is er de mogelijkheid ook andere muziekstijlen ruimte te geven. Winst voor de radioluisteraar dus.

In Nederland zijn vele digitale ontvangers die alleen het verouderde DAB aankunnen. Deze mensen zullen helaas een andere radio moeten kopen die ook DAB+ kan ontvangen. Doordat de dichtheid in Nederland van digitale radio ontvangers sowieso laag is zal de VCR samen met de NPO een flinke promotiecampagne gaan beginnen om de luisteraar bewust te maken en goed voor te lichten.

[Bron: Telegraaf]