DAB+

Een opgewaardeerde versie van DAB is DAB+ (ook wel AAC+ of HE-AAC). DAB+ is door WorldDAB gedefinieerd.

AAC+ of HE-AAC is een MPEG-4-audiocodec, en staat voor Advanced Audio Coding. AAC+ combineert drie technieken: AAC, Spectral band replication (SPR, reproduceert hoge tonen), Parametric Stereo (PS, combineert 2 monostreams en maakt er een stereosignaal van terwijl er slechts 2-3kb/s extra informatie wordt gebruikt). De codec is vooral geschikt voor lage bitrates. Op bitrates van 32-64 kb/s heeft AAC+ veelal de beste geluidskwaliteit tegenover andere codecs. Bij hogere bitrates is AAC+ nog steeds beter dan MP3, een AAC+ van 80/96 kb/s klinkt ongeveer als een 128/140 kb/s MP3, maar met dezelfde grootte als de 96 kb/s MP3. Bij 128 kb/s en meer maakt het niet uit, het zal gelijk klinken aan MP3.

In Nederland is de publieke omroep in 2013 overgestapt van DAB naar DAB+. Alle radiostations zenden uit volgens de DAB+ norm. Ook in het buitenland wordt deze overstap door steeds meer landen gemaakt. In Belgiƫ zijn in najaar 2018 de laatste radiostations overgestapt naar DAB+. In Groot Brittanniƫ wordt nog wel uitgezonden volgens de oude DAB- norm. Maar ook hier zenden steeds meer radiostations uit via DAB+. Het zal nog wel meerdere jaren duren voordat alle radiostations het land in DAB+ uitzenden. Om naar radiostations te kunnen luisteren die uitzenden volgens de DAB+ norm, is wel een ontvanger nodig die deze uitzendtechniek ondersteunt. Met een DAB+ ontvanger is het ook mogelijk om naar radiostations te luisteren die nog uitzenden met de verouderde DAB-techniek. Andersom kunnen met een DAB-ontvanger die geen DAB+ ondersteunt, alleen DAB-radiostations worden beluisterd, maar geen DAB+ stations.

6 reacties op “DAB+

  1. Reaktie op Leo van 15 dec.:
    in Duitsland heeft men destijds bij de invoering van FM Stereo ook altijd voor meer kwaliteit gekozen; in Duitsland is de zwaai hoger dan in NL, hierdoor een voller stereo geluid.

  2. Toch nog iets over die Bitrates het valt mij op dat ze in Nederland tussen de 64 en 80 zitten en Radio 10 zelfs maar 40 dat zou eigenlijk best hoger mogen in Duitsland liggen de zenders tussen de 64 en 96kb.s dus wat hier 80 is daar gemiddeld 96 kb,s Duitsland heeft naar mijn idee word er in Duitsland meer waarde gehecht naar hogere bitrates en word er niet bezuinigt op kwaliteit !

  3. De DAB+ radio’s/tuners zijn inderdaad nog steeds veels te duur, een China versie kost nog maar 60 euro, zag ik.
    Vaak heb je dan gelijk ook een fm ontvanger met RDS, wat ook handig is, maar wordt er straks ook gebruik gemaakt van de meerdere opties die DAB+ bied ?

  4. Geachte LS,
    kwam per toeval op deze site en ik vind het erg goed initiatief. Ik ben werkzaam al 30 jaar werkzaam in de CE industrie en met name de laatste jaren in Automotive MultiMedia. DAB is nooit echt interessant geweest ivm slechte promotie etc. maar met de komst van DAB+ en nieuwe ontwikkelingen zie je in andere EU landen hele positieve ontwikkelingen mbt DAB+ en DMB. In Noorwegen, Denemarken en in de UK is DAB+ erg populair en heeft men ook een goede dekking van >90%. In Noorwegen zijn ze nu druk bezig met DMB ipv DVB-T. In mijn ogen een zeer goede ontwikkeling gezien de voordelen van DMB icm DAB+.
    Ook Duitsland is druk aan het investeren in hun multiplex netwerk tbv DAB+ ook de duitse autoindustrie staat hier achter en er zijn al vele modellen die standaard een DAB+ receiver aan boord hebben. Dus al met al zeer leuke ontwikkelingen. Het aanbod van receivers [stationairy en mobile] wordt gelukkig ook steeds groter. Maar ook hier is weer de een wacht op de ander [zie de laatste zin van de eerste tekst] ontwikkelingen/investeringen worden pas gedaan, van DAB naar DAB+, indien er voldoende apparatuur beschikbaar is. Mijne heren van de KPN en andere DAB+ en DMB is de toekomst, laat u nu eens zien hoe het moet en durf te investeren. De electronica industrie heeft de apparaten zie aanbod UK en Scandinavie [en beperkt in NL en Duitsland] Wanneer de KPN nu eerst maar eens regeld dat het werkt dan worden de producten snel genoeg geimporteerd. Wij als “kleine” Chinese fabrikant zien wel dat we alleen maar in EU kunnen verkopen wanneer we DAB+ aan boord hebben. Trouwens alle huidige modellen van onze collega’s kunnen DAB en DAB+ aan. Bouw het DAB+ net wwerk op en ga dan pas het oude DAB netwerk slopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.